Hnědý trpaslík v představách malíře. Credit: Chuck Carter and Gregg Hallinan/Caltech

Vesmír je plný paradoxů. Zkoumáme galaxie miliardy světelných let od nás, ale současně neznáme pořádně ani vlastní okolí. Před pár dny prolétl okolo Země asteroid, o němž jsme se dozvěděli až po průletu. Měl sice jen tři metry, ale podobně nás bez povšimnutí míjí i větší kousky.

Stále nevíme, zda na periferii Sluneční soustavy existuje planeta, kterou astronomové označují jako planeta Devět. Podle mnoha studií existuje daleko za dráhou Neptunu i Pluta objekt, který svou gravitací rozházel větší než zanedbatelný počet asteroidů. Existují možná ale i další vysvětlení a některá jsou zajímavější než neobjevená planeta o hmotnosti 10 Zemí. Ve skutečnosti by se mohlo jednat o velmi malou černou díru!

Ale nejde jen o planetu Devět. Pokud si okolo Slunce vytyčíme rádius o poloměru 20, 30 světelných let, bude v něm spousta dosud neobjevených hnědých trpaslíků.

Obě věci se prolnuly v rámci projektu Backyard Worlds: Planet 9. Internetoví uživatelé v něm hledají v datech z družice WISE planetu Devět, ale zatím ji nenašli. Za to však nachází hnědé trpaslíky. V rámci poslední studie jich bylo objeveno hned 95! Vědci použili také data z různých pozemských observatoří a již nefungujícího dalekohledu Spitzer.

Většina objevených hnědých trpaslíků se nachází ve vzdálenosti 30 až 60 světelných let a nejbližší dokonce jen 23 světelných let od nás.

Velká část z objevených trpaslíků je velmi chladných. Přestože jsou hnědí trpaslíci považováni za přechod mezi planetami a hvězdami, mají většinou blíže k planetám a platí to zejména právě pro chladné hnědé trpaslíky. V atmosférách některých by mohly být i mraky z vody.