Exoplaneta u Barnardovy hvězdy. Credit: ESO/M. Kornmesser

Z hlediska historie výzkumu exoplanet je to téměř posvátné a mimořádně symbolické místo. Astronomové v rámci projektu Red Dots objevili super-zemi u Barnardovy hvězdy.

Barnardova hvězda nebo také Barnardova šipka se nachází ve vzdálenosti 6 světelných let směrem v souhvězdí Hadonoše. Po systému Alfa Centauri je to nejbližší hvězda od Slunce.

Do astronomických análů se zapsala také jako hvězda s největším vlastním pohybem. Za rok se pohne o zhruba 10 obloukových vteřin. Za 10 tisíc let se Barnardova hvězda stane nejbližším hvězdným sousedem našeho Slunce.

V rámci projektu Red Dots se u Barnardovy hvězdy podařilo objevit exoplanetu o hmotnosti nejméně 3,2 Země, která okolo hvězdy obíhá s periodou 233 dní.

K objevu využili astronomové na 771 měření radiálních rychlostí za 18 let z mnoha přístrojů (spektrografy HARPS, UVES, HIRES, CARMENES).

Barnardova hvězda je chladný červený trpaslík, takže i když se planeta pohybuje ve vzdálenosti 0,4 AU, její rovnovážná teplota bude velmi nízká.

Projekt Red Dots se zaměřuje na hledání exoplanet u vybraných blízkých červených trpaslíků a navazuje na projekt Pale Red Dot, který v roce 2016 vedl k objevu exoplanety u Proximy Centauri. Nejbližší exoplaneta tehdy dostala označení Proxima b. Analogicky označili vědci i nejnovější objev – jako Barnard’s Star b.

Téměř posvátná hvězda

Barnardova hvězda má v historii hledání exoplanet zvláštní místo. V roce 1963 oznámil astronom Peter van de Kamp objev planety u Barnardovy hvězdy na základě astrometrických pozorování. Později přidal ještě další planetu. Jeho objev byl zpochybněn, ale van de Kamp trval na svém až do své smrti v roce 1995.

Dává nejnovější objev van de Kampovi za pravdu? Bylo by to krásné, ale bohužel ne. Parametry jeho planet se sice postupně měnily, ale vždy šlo o obří plynné světy a především s velmi dlouhými dobami oběhu v řádu mnoha let.

K objevu exoplanety se ještě do konce týdne vrátíme v podrobnějším článku…